Mimo obowiązującej przerwy zimowej (która trwa od 15 grudnia do 15 marca) wykonawcy prac wykorzystują dobrą pogodę. Prace trwają na wszystkich sześciu odcinkach S19 z Lublina do Sokołowa Małopolskiego. Na terenie woj. lubelskiego to łącznie 75 km drogi.
– Biorąc pod uwagę wszystkie branże, pracuje w sumie kilkaset osób – mówi w rozmowie z Radiem ESKA Lublin Łukasz Minkiewicz z lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. – Na bieżąco monitorujemy postęp prac. W tej chwili są to głównie prace przy obiektach inżynieryjnych: mostach, przejściach i kładkach. Powstają fundamenty konstrukcji, trwają też prace porządkowe i przygotowawcze.
Na pierwszym odcinku, jadąc od węzła Lublin-Węglin w kierunku Niedrzwicy Dużej (ok. 12 km), wykonawca prowadzi prace m.in. przy wzmacnianiu gruntów i obiektach inżynieryjnych. Widać już fundamenty powstających obiektów, a także zbrojenia przyczółków.
Na kolejnym odcinku między Niedrzwicą Dużą a Kraśnikiem (ok. 20 km) wykonawca przejmuje kolejne tereny pod budowę. Na działkach już przekazanych wytyczany jest pas i oś drogi, prowadzone są prace pomiarowe i geodezyjne. Wykonawca zgromadził już także większość zaplecza potrzebnego do rozpoczęcia robót. Jeżeli pogoda pozwoli, wkrótce powinny rozpocząć się tu prace ziemne.
Na obwodnicy Kraśnika (ok. 10 km) prowadzone są rozbiórki budynków, a także porządkowany jest teren. Z kolei między Kraśnikiem a Janowem Lubelskim (ok. 18 km) ekipy pracują głównie przy budowie obiektów inżynieryjnych.
Na obwodnicy Janowa Lubelskiego (ok. 7 km) ukończonych jest już 90 proc. mniejszych przejść dla zwierząt, trwają prace także przy pozostałych obiektach, wykonywana jest podbudowa przyszłej trasy. Pomiędzy Janowem Lubelskim a węzłem Lasy Janowskie (ok. 8 km), prace skupione są przy obiektach inżynieryjnych, gromadzone jest kruszywo, trwają także prace porządkowe.
Budowa drogi ekspresowej S19 Lublin – Sokołów Małopolski ruszyła w ubiegłym roku. Podzielono ją na 12 odcinków, z czego sześć powstaje w woj. lubelskim, a sześć na Podkarpaciu.
Cała trasa ma być oddana do użytku w 2022 r., natomiast pierwszymi fragmentami drogi ekspresowej kierowcy powinni pojechać już w 2021 roku. Budowa 12 odcinków będzie kosztować ok. 4,5 mld zł, z czego dofinansowanie z UE wyniesie ok. 2,3 mld zł.
Jakie są inne plany lubelskiego oddziału GDDKiA na ten rok? Oddane do użytku będą kolejne fragmenty S17 z Lublina do Warszawy (będzie to m.in. obwodnica Kołbieli), ma być także ogłoszony przetarg na budowę północnej obwodnicy Chełma.