Warunki umowy o pracę

i

Autor: brak danych Warunki umowy o pracę

Warunki umowy o pracę

2019-03-04 10:30

W trakcie podejmowania współpracy, pracownika z pracodawcą podpisywana jest umowa, która reguluje obowiązki i prawa obu tych stron. Jednym z rodzajów takiej umowy, jaki może zostać podpisany – jest właśnie umowa o pracę.

Definicja umowy o pracę

Praca podjęta po podpisaniu umowy o pracę regulowana jest przez Kodeks Pracy, pod który podlega. To w nim zawarte są ogólne definicje i punkty, jakie należy zawrzeć w umowie oraz zapewnić pracownikowi podczas pracy. Dodatkowo umowa o pracę określana jest jako stosunek pracy, który to właśnie definiuje więź prawną łączącą pracodawcę z pracownikiem.

Umowę o pracę można podzielić na kilka rodzajów, wśród których należy wymienić:

  • umowę na zastępstwo (umowa terminowa),
  • umowę na okres próbny (umowa terminowa),
  • umowę na czas określony (umowa terminowa),
  • jeden typ umowy bezterminowej, czyli umowa na czas nieokreślony.

Warunki umowy o pracę

i

Autor: brak danych Warunki umowy o pracę

Co powinien zawierać dokument przygotowanej umowy o pracę

Po pierwsze umowa o pracę musi zostać przygotowana na piśmie, czyli niedopuszczalne jest zawarcie tego typu zatrudnienia w formie ustnej czy późniejsze potwierdzenie ustaleń w formie pisemnej. Brak pisma potwierdzającego zawarcie umowy o pracę stanowi wykroczenie przeciwko prawom pracownika, co określają przepisy Kodeksu Pracy.

Sporządzony dokument umowy o pracę musi zawierać następujące elementy:

  • datę zawarcia umowy,
  • określenie stron umowy wraz z niezbędnymi danymi,
  • typ umowy, jaka zostanie podpisana,
  • określenie czasu i rodzaju pracy,
  • określenie wynagrodzenia, czyli kwoty i formy płatności,
  • opisu stanowiska i miejsca pracy.

Warunki umowy o pracę

i

Autor: brak danych Warunki umowy o pracę

Zalety umowy o pracę

Niewątpliwą zaletą podpisania takiej umowy jest przysługujący płatny urlop wypoczynkowy oraz możliwość skorzystania z płatnego zwolnienia lekarskiego w przypadku niezdolności do pracy lub opieki nad członkiem rodziny. Dodatkowo od uzyskanego wynagrodzenia odprowadzane są składki na ubezpieczenie zdrowotne, chorobowe, rentowe i emerytalne.

Za przepracowany czas naliczany jest również staż pracy, który jest istotny w przypadku późniejszego starania się o świadczenia rentowe czy emerytalne. W niektórych miejscach pracy staż pracy jest składnikiem wynagrodzenia, który:

  • wypłacany jest zazwyczaj po przepracowaniu pełnych 5 lat pracy,
  • maksymalnie pensja może zostać podwyższona o 20 – 25 procent, co określa każdy pracodawca w Regulaminie Wynagradzania,
  • jeden pełen rok pracy to 1 procent wynagrodzenia.

Kolejnym plusem podpisanej umowy o pracę jest ochrona kobiety w ciąży oraz przysługujące jej płatne zwolnienie lekarskie w wysokości 100 procent wynagrodzenia. Po urodzeniu dziecka pracownica może wykorzystać przysługujący jej urlop: macierzyński i rodzicielski.