Autobusy wodorowe mają pojawić się na ulicach Chełma do końca października 2025 r. I będą potrzebowały bezpiecznej, odpowiednio wyposażonej "przystani". Stąd właśnie konieczność solidnej modernizacji zajezdni autobusowej przy ul. Okszowskiej i dostosowania jej do użytkowania właśnie pojazdów na wodór. Ale inwestycyjny projekt jest szerszy.
Dotacja na ten cel w kwocie 44 milionów zł pochodzi z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021-2027. Już wcześniej chełmski samorząd ogłosił przetarg na realizację tej inwestycji.
- Wpłynęły trzy oferty, które obecnie są analizowane pod kątem prawnym i formalnym - informuje rzecznik chełmskiego urzędu miasta Damian Zieliński.
Prace mają zostać wykonane w ciągu 19 miesięcy od dnia zawarcia umowy, lecz nie później niż do 31 marca 2026 r.
Nie tylko zajezdnia. Modernizacyjny plan komunikacji w Chełmie jest szerszy
Inwestycja obejmuje budowę obiektów oraz infrastruktury niezbędnej do obsługi autobusów wodorowych, budowę pętli autobusowych wraz z pomieszczeniami socjalnymi dla kierowców przy ulicach Ceramicznej, Karłowicza i Zawadówka.
Zaplanowano także modernizację przystanków komunikacji miejskiej, w tym m.in.
- przebudowę zatok postojowych,
- przebudowę peronów przystankowych,
- budowę zielonych przystanków,
- wymianę wiat przystankowych.
Ma nastąpić także przebudowa działającego już Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej.
Ciąg dalszy artykułu pod galerią: Wodorowy autobus jeździ już po Lublinie
Już niebawem, bo w 2025 r., do Chełma sukcesywnie dostarczane będą autobusy wodorowe, które miasto kupiło za ok. 100 mln zł dofinansowania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Warto przypomnieć, że trzy lata temu, w wrześniu 2021 r., w Chełmie wprowadzono bezpłatną komunikację miejską.
Obecnie sieć komunikacyjną tworzy 12 linii autobusowych, które poruszają się po 50 kilometrach ulic i zatrzymują się na 157 przystankach. Pojazdy miejskiej spółki komunikacyjnej rocznie wykonują ponad 1,1 mln km, przewożąc ponad 4 mln pasażerów.