72 mln zł - to szacowany koszt zakupu 20 autobusów hybrydowych dla komunikacji miejskiej w Lublinie oraz trzech busów elektrycznych dla komunikacji w Lubartowie. Samorządy tych miast otrzymały na te cele ponad 51,5 mln zł dofinansowania z programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.
- Szacuje się, że blisko 13 milionów osób rocznie skorzysta z nowego lub zmodernizowanego transportu publicznego w Lublinie i Lubartowie, co pokazuje, jak wielki wpływ na życie mieszkańców i turystów będą miały te inwestycje. Ograniczone będą także koszty eksploatacji taborów autobusowych, co powinno poprawić kondycję finansową naszych samorządów - zauważa marszałek województwa lubelskiego Jarosław Stawiarski.
Marszałek Stawiarski wręczył w piątek (6 września 2024 r.) prezydentowi Lublina i burmistrzowi Lubartowa umowy na dofinansowanie tych komunikacyjnych inwestycji.
Elektryczne, wodorowe, hybrydowe. Tak zmienia się komunikacja w Lublinie
Pierwsza dotyczy zakupu 20 nowoczesnych hybrydowych autobusów dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Lublinie oraz dwóch mobilnych ładowarek. Wartość projektu to ponad 62 mln zł, z czego dofinansowanie z Funduszy Europejskich wyniesie ponad 43 mln zł.
Polecany artykuł:
- Rozwijając transport publiczny potrzebujemy dodatkowych autobusów, a po drugie musimy odnawiać tabor. W Lublinie mamy już autobusy elektryczne, za chwilę będą wodorowe - trwa przetarg. A te autobusy hybrydowe świetnie uzupełnią ofertę - ocenia prezydent Lublina Krzysztof Żuk.
Projekt przewiduje zakup 20 autobusów hybrydowych typu plug-in, czyli pojazdów o napędzie spalinowo-elektrycznym, które mogą być ładowane z sieci elektrycznej. Będą to pojazdy przegubowe, o długości 18 metrów. Zastąpią stare i wysłużone autobusy w MPK z lat 2007-2008.
Z kolei władze Lubartowa kupią trzy busy elektryczne i dwie mobilne stacje ładowania. Wartość projektu pn. „Lubartowski transport publiczny” to prawie 10 mln zł, z czego dofinansowanie unijne wyniesie niemal 8,5 mln zł.
A oto zalety i parametry nowych busów:
- niskopodłogowe,
- klimatyzowane,
- napędzane silnikami elektrycznymi o mocy nie mniejszej niż 200kW,
- co najmniej 29 miejsc dla pasażerów,
- w tym co najmniej 15 miejsc siedzących.
Mniej spalin, mniej korków. I za darmo!
Nowy tabor będzie obsługiwał dwie trasy na terenie Lubartowa - ustalone w wyniku konsultacji społecznych. Transport będzie nieodpłatny dla pasażerów, a zorganizuje go miejska spółka - Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej w Lubartowie.
Ciąg dalszy artykułu pod galerią: "Autobusy na szelkach" jeżdżą po mieście ponad 70 lat
Burmistrz Lubartowa Krzysztof Paśnik twierdzi, że dzięki temu dofinansowaniu Lubartów „wreszcie doczeka prawdziwej komunikacji miejskiej niskoemisyjnej”, co przyczyni się także do rozwiązania problemów zakorkowania miasta, zwłaszcza w tzw. dni targowe.
- Ten transport jest nie tylko dla mieszkańców miasta Lubartów, ale i dla tych z powiatu lubartowskiego. Mamy pobudowane parkingi typu park&ride, mieszkańcy będą mogli zostawić auta na obrzeżach miasta i przesiadać się w busy elektryczne i poruszać się po mieście tą komunikacją - zagląda w przyszłość burmistrz Lubartowa Krzysztof Paśnik.
Wartość obu inwestycji to, przypomnijmy, 72 mln zł. Pasażerowie w Lublinie i Lubartowie nową jakość podróżowania miejską komunikacją mają odczuć najpóźniej na początku 2027 r.