To pierwszy z kilku parkingów, które mają powstać przy granicach administracyjnych Lublina. Idea jest prosta. Mieszkańcy okolicznych gmin przyjeżdżają na parking typu Park & Ride autobusem, samochodem lub rowerem. Zostawiają tam swoje pojazdy i przesiadają się do autobusów miejskich lub na rowery. W ten sposób nie muszą martwić się korkami w centrum Lublina.
- Lublin jest takim centrum komunikacyjnym dla regionu - podkreśla prezydent miasta, Krzysztof Żuk. - Żeby przyjąć wszystkich mieszkańców sąsiednich gmin, proponujemy im rozwiązanie: zostawcie tu swoje prywatne samochody, przesiądźcie się do komunikacji zbiorowej a potem odbierzecie swoje samochody, gdy wrócicie z pracy.
Parking typu Park&Ride przeznaczony jest dla osób, które dojeżdżają z przedmieść, sąsiednich gmin i korzystają z komunikacji miejskiej. Kierowcy pozostawiają swoje pojazdy w wyznaczonych miejscach, przesiadają się do komunikacji zbiorowej i w ten sposób kontynuują podróż do centrum miasta. Parking przeznaczony jest dla 54 samochodów osobowych, zawiera także 4 stanowiska typu Kiss&Ride, przeznaczone do krótkiego postoju dla samochodów, które podwożą osoby korzystające z komunikacji miejskiej. W rejonie parkingu znajdują się wiaty wypoczynkowe oraz miejsce na około 100 rowerów.
Pętla „Choiny” to także przystanek końcowy dla autobusów i trolejbusów miejskich. Początkowo do pętli zostaną skierowane 3 linie komunikacji miejskiej (2 trolejbusowe i jedna autobusowa) o numerach 18, 156 i 160. Dziennie na pętli wykonywanych będzie łącznie ponad 400 kursów w obu kierunkach. Odjazd pojazdu w szczycie komunikacyjnym będzie miał miejsce średnio co ok. 5 minut. Częstotliwość kursowania tych linii zostanie utrzymana na obecnym poziomie. Docelowo z pętli skorzystają również autobusy elektryczne. W tym celu na miejscu pojawią się 4 ładowarki dużej mocy.
Rozbudowa ulicy Choiny, nowa sieć trakcyjna, pętla autobusowa i parking to inwestycja o łącznej wartości 37 mln zł.
Do końca 2021 r. w Lublinie powstaną kolejne 3 parkingi typu Park&Ride w następujących lokalizacjach:
- ulica Żeglarska
Węzeł przy skrzyżowaniu z ul. Krężnicką (naprzeciwko sklepu Stokrotka) będzie zawierał parking Park&Ride na ponad 30 samochodów, a także pętlę dla 14 autobusów, z dużą wiatą przystankową oraz infrastrukturą potrzebną do montażu biletomatu i wyświetlacza informacji pasażerskiej. Przy ul. Żeglarskiej zaplanowano dwie ładowarki dla autobusów elektrycznych.
- Droga Męczenników Majdanka/ ul. Józefa Franczaka „Lalka” (Felin)
Pętla dla autobusów powstanie przy granicy miasta w okolicach ul. Królowej Bony, w sąsiedztwie rozbudowującego się osiedla. W ramach inwestycji przewidziano dwie ładowarki dla autobusów elektrycznych i infrastrukturę potrzebną do montażu biletomatu i wyświetlacza informacji pasażerskiej. Parking typu Park&Ride dla 40 samochodów powstanie przy skrzyżowaniu ulic Droga Męczenników Majdanka oraz Grenadierów.
- Aleja Kraśnicka (w obszarze ul. Wróbla do granic miasta)
Węzeł będzie zlokalizowany po prawej stronie (jadąc w kierunku centrum) w połowie drogi między ul. Bełżycką a Jana Pawła II. W ramach inwestycji powstanie miejsce dla 10 pojazdów komunikacji miejskiej i dwie ładowarki dla elektrycznych autobusów, a także parking na około 40 samochodów.
Węzły przesiadkowe powstaną w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych realizowanych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego 2014-2020.