Zwrot prezentów należy podzielić na dwa przypadki. Więcej praw (jako konsumentom) przysługuje nam przy zakupach przez internet. Na zwrot towaru mamy wtedy 14 dni od momentu otrzymania przesyłki. Jednak w przypadku zakupów w sklepie stacjonarnym, to jedynie od dobrej woli sprzedawcy zależy to, czy przyjmie nasz zwrot i co otrzymamy w zamian. Zajmijmy się jednak kwestią zakupów dokonanych przez internet.
W jakim stanie musi być towar? Czy musimy włożyć go w oryginalne opakowanie, albo samemu dopiąć oderwane już metki?
– Ustawodawca dopuszcza, żeby towar który konsument zakupił był sprawdzony – wyjaśnia w rozmowie z Radiem ESKA Lublin Magdalena Wilgos z lubelskiego oddziału Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. – Towar może być rozpakowany, może być użyty. Towar nie musi być nawet zwracany w oryginalnym opakowaniu. Należy jednak zadbać o to, żeby przesyłka dotarła do adresata w stanie nieuszkodzonym.
Według litery prawa, zwracając towar dokonujemy „odstąpienia od umowy”. Dla celów dowodowych, czyli dla zabezpieczenia własnych interesów, najbardziej wskazane jest, aby takie oświadczenie o odstąpieniu od umowy przesłać do sprzedawcy na piśmie. Ważne jest też, żeby zachować dowód nadania na poczcie takiego oświadczenia.
Co w przypadku prezentów specjalnych: wykonanych na zamówienie lub gdy chcemy zwrócić np. artykuł spożywczy o krótkim terminie przydatności, np. tort?
– Takich towarów nie możemy zwrócić, regulują to przepisy ustawy, które obowiązują bezwzględnie – doprecyzowuje Wilgos.
Inaczej sprawa wygląda w przypadku zakupów dokonanych w sklepach stacjonarnych. Tu jedynie od dobrej woli sprzedawcy zależy, czy możemy dokonać zwrotu. W końcu w trakcie zakupów prezentowi mogliśmy przyjrzeć mu się z każdej strony. Nie ma przepisów, które nakazują sprzedawcy przyjęcie od nas towaru.
Wiele sklepów stacjonarnych robi już ukłon w stronę klientów, jednak sprzedawcy sami ustalają warunki zwrotu. Przedmiot możemy oddać np. w ciągu 30, albo 60 dni, ale równie dobrze możemy mieć jedynie dwa dni na rozmyślenie się z zakupu. Wszystko zależy od dobrej woli sprzedawcy.