Lublin: Remont ronda „na klinie” na ostatniej prostej. Most gotowy [ZDJĘCIA]

2019-10-01 21:51

To już ostatnia prosta! Długo wyczekiwana przez kierowców inwestycja jest już prawie gotowa. Zobaczcie sami!

Rondo przy Gali, na tzw. klinie, to jedno z najważniejszych skrzyżowań w mieście. Zlokalizowany obok most na Czerniejówce (w ciągu ulicy Fabrycznej) przeszedł ostatnio próby obciążeniowe. Jest gotowy.

Sześć samochodów ciężarowych o łącznej masie ok. 200 ton testowało to, czy nowy most został dobrze zbudowany. Chodzi o to, aby sprawdzić, czy i jak mocno taki obiekt ugnie się pod danym ciężarem.

– Próba obciążeniowa to jest wprowadzenie na most takich ciężarów, które stanowią minimum 70 proc. ciężarów obliczeniowych – mówi Sławomir Karaś z Katedry Dróg i Mostów Politechniki Lubelskiej. – Ciężary obliczeniowe są wyższe niż te, które zdarzą się w praktyce. To jest weryfikacja mostu. Po wjeździe, w trakcie ustawienia tych samochodów, konstrukcja dostosowuje się i zaczyna pracować. Miarą tej pracy jest ugięcie mostu. I to jest właśnie mierzone.

Nowy most na Czerniejówce został zbudowany przy okazji remontu ulicy Fabrycznej i ronda Lubelskiego Lipca. – Most ma szerokość około 30 m. Długość przęsła to 22 m – mówi Grzegorz Jędrek z Urzędu Miasta Lublin. – Na moście będzie pięć pasów ruchu: trzy w stronę Drogi Męczenników Majdanka, dwa w stronę ronda Lubelskiego Lipca. Most jest też wyposażony w ciągi pieszo-rowerowe dostępne po obu stronach. Będziemy się starali, by na czas odbioru można było wprowadzić tutaj tymczasową organizację ruchu i warunkową możliwość użytkowania mostu.

Jak będzie wyglądał most? O tym Grzegorz Jędrek z Urzędu Miasta Lublin. Posłuchaj:

Most na Czerniejówce łączy dzielnice z centrum. – Dlatego jest bardzo ważny – dodaje Karaś. – Bardzo wyraźnie różni się od tego poprzedniego. Tamten wysłużył się już i był projektowany według starych przepisów, które nie uwzględniały tak dużych ciężarów, które teraz przemieszczają się po ulicach. Pojawiały się symptomy jego zużycia, w postaci pęknięć, zarysowań, nieszczelności. Nowa konstrukcja, jeżeli będzie właściwie utrzymywana, będzie służyła przez sto lat. Stary most z czasem stał się też za wąski, rowerzyści musieli jeździć po jezdni.

Całkowity koszt przebudowy ronda Lubelskiego Lipca i ulicy Fabrycznej to ponad 61 milionów zł. Inwestycja ma być gotowa pod koniec października.