To właśnie w Lublinie, jako pierwszym mieście niepodległej Polski rozpoczęto produkcję samolotów. W Zakładach Mechanicznych Plage & Laśkiewicz powsały Ansaldo A-1 Balilla i A-300 na włoskich licencjach. W latach 20. rozpoczęto produkcję własnych samolotów oznaczanych symbolem „R” i marką „Lublin”. Najbardziej znanym jest produkowany dla wojska Lublin R-XIII, inne wersje R-XVI i R-XVIb to pasażerskie i sanitarne.
Lubelska Wytwórnia Samolotów
W latach 30. Zakłady zostały upaństwowione i przekształcone w LWS. Tam powstały LWS-3, LWS-5 czy LWS (RWD-14) Czapla.
W Lublinie znajdowały się również zakłady pomocniczego przemysłu lotniczego produkujące wyposażenie lotnicze: Wytwórnia Wyrzutników do Bomb inż. Władysława Świąteckiego i Lubelska Wytwórnia Części Lotniczych Władysława Stelmaszyka, a także remontowe Centralne Warsztaty Aeroklubowe.
Wynalazki z Lubelszczyzny: Badanie dla kobiet w ciąży komórką, zamiast wizyty u lekarza!
Przemysł lotniczy kwitł także m.in. w Białej Podlaskiej, czyli ośrodku produkcji lotniczej. Jednym z produktów, z którego zasłynęła Podlaska Wytwórnia Samolotów są: samoloty myśliwski PWS-A i PWS-10 oraz samolot szkolny PWS-26.
Po wojnie
Polecany artykuł:
W okresie powojennym mimo zniszczenia fabryk lotniczych Lubelszczyzna zachowała znaczącą rolę w produkcji lotniczej dzięki założeniu w Świdniku zakładów WSK PZL Świdnik. To właśnie tam na początku produkowano elementy samolotów myśliwskich MiG-15(LiM-1/LiM-3), a następnie specjalizującego się w produkcji śmigłowców. Sztandarowymi produktami były śmigłowce Mi-2, a obecnie W-3 Sokół i SW-4.
Lubelszczyzna ma duże tradycje w sporcie lotniczym. Aeroklub Lubelski i Aeroklub Świdnik wywodzące się w tradycji przedwojennego Lubelskiego Klubu Lotniczego działającego przy dawnych zakładach Plage & Leśkiewicz. Do 2014 roku odbywały się Zimowe Zawody Samolotowe.
10 milionów dla młodych firm! Wystarczy mieć dobry pomysł!
Zobacz w galerii powyżej, jakie samoloty powstawały w Lublinie.
Artykuł został przygotowany dzięki materiałom zebranym przez Teatr NN.