Dlaczego asertywność przydaje się w pracy?

i

Autor: Pracuj.pl

Dlaczego asertywność przydaje się w pracy?

2020-10-16 6:00

Asertywność jest postawą, która kojarzy się ludziom z mówieniem „nie”. Owszem osoby z tą cechą nie boją się odmawiać, gdy nie chcą lub nie mogą czegoś zrobić. Jednak podstawą asertywności jest znajomość swoich potrzeb i życie w zgodzie z nimi.

Osoby, które naprawdę potrafią odmawiać szanują nie tylko swoje granice, ale także granice innych osób. W pracy asertywność jest niezwykle przydatna.

Asertywność w pracy

Dzięki tej cesze w sposób stanowczy, ale jednocześnie łagodny wyrażamy swoje potrzebny. Nie powinniśmy się bać, że gdy odmówimy współpracownikowi, ten przestanie nas lubić. On ma prawo prosić, a my mamy prawo odmówić lub się zgodzić. To samo działa w drugą stronę. Mamy prawo prosić innych o pomoc, a oni mogą się zgodzić lub odmówić. Dla niektórych jest to niezwykle trudne, jednak warto nad tym pracować. To samo, np. w sytuacji, gdy szef zleca nam kolejne zadanie, podczas gdy my nie skończyliśmy poprzedniego. Dobrze jest powiedzieć kierownikowi, że mamy za dużo pracy, nie wyrabiamy się i które zadanie jest ważniejsze. Nie musimy też we wszystkich kwestiach zgadzać się z kierownictwem. Umiejętne przekazanie swojej opinii nie powinno skończyć się przykrymi konsekwencjami. Przełożony na pewno doceni, że przedstawiłeś swoje, świeże spojrzenie na daną kwestię.

Dlaczego asertywność przydaje się w pracy?

i

Autor: Pracuj.pl

Co daje asertywność w pracy?

Postawa asertywna pozytywnie wpływa na naszą pewność siebie i samopoczucie. Dzięki temu w pracy jesteśmy wydajniejsi. Dzięki asertywności nie pozwalamy się zarzucić natłokiem obowiązków, przez co czujemy mniejszą presję i możemy bardziej się skupić na swoich zadaniach. Bardziej szanujemy czas swój i innych, to samo dotyczy oczywiście pracy, jaką wykonujemy. Musimy jednak mieć świadomość, że gdy zaczniemy uczyć się asertywności, naszym współpracownikom, którym zawsze mówiliśmy „tak”, może się to nie spodobać. Mimo wszystko asertywność jest cechą, którą można wypracować i warto to zrobić.

Asertywność a rozmowa o pracę

Asertywność przydaje się nie tylko w pracy, ale także podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Wyrażanie swoich potrzeb i oczekiwań jest ważne, zwłaszcza gdy zaczynamy mówić o wypłacie. Dzięki asertywności nie boimy się mówić o swoich oczekiwaniach finansowych. Ponadto, gdy jesteśmy pewni siebie, ale nie zarozumiali wywieramy lepsze wrażenie na rekruterach i mamy większe szanse na pracę, w której pensja będzie nas satysfakcjonować.

Artykuł sponsorowany