Podjęcie prób wizyt w kilku przychodniach w Lublinie opisała nam pani Maria, nasza Czytelniczka. Zwróciła się do nas i opowiedziała o wizycie u lekarza, do której nie doszło. W dniach 9-10 stycznia spotkała się z odmową przyjęcia do lekarza w przychodni rodzinnej w Lublinie ze względu na to, że nie jest do niej zapisana. Nie chodziło o lekarza specjalistę, ale zwykłe zbadanie w przypadku grypy czy przeziębienia. Kobieta opisała, że dzwoniła do trzech najbliższych przychodni. Pani Maria w Lublinie jest w pracy, a zameldowana jest kilkaset km dalej, tutaj potrzebowała szybkiej konsultacji.
Polecany artykuł:
Z tą historią zwróciliśmy się do Rzecznika Praw Pacjenta. Odpowiedź jest jasna – lekarz ma obowiązek udzielić pomocy. - Świadczeniodawca jest zobowiązany udzielać świadczeń pacjentom ubezpieczonym, również nieznajdującym się na liście świadczeniobiorców danego świadczeniodawcy, w przypadkach uzasadnionych względami medycznymi, w szczególności w sytuacjach nagłego pogorszenia stanu zdrowia – mówi Krystyna Barbara Kozłowska, p.o. Rzecznika Praw Pacjenta. - Oznacza to, że każdy lekarz podstawowej opieki zdrowotnej na terenie kraju, w uzasadnionych medycznie przypadkach, ma obowiązek udzielić pomocy każdemu pacjentowi, który po taką pomoc się zgłosi. Pragnę jednocześnie podkreślić, że oceny stanu zdrowia i kwalifikacji do udzielenia natychmiastowej pomocy medycznej dokonuje wyłącznie lekarz – nie decyduje o tym pracownik rejestracji – wyjaśnia Rzecznik.
ZOBACZ TEŻ >>> Ferie w Lublinie: Sprawdź najciekawsze wydarzenia w mieście
Co robić, gdy nie chcą nas przyjąć do lekarza?
- W przypadku odmowy przyjęcia do lekarza POZ, pacjentka powinna w pierwszej kolejności zgłosić sprawę niezwłocznie do kierownika przychodni. To najprostsze a zarazem najszybsze działanie często przynosi zamierzony i natychmiastowy skutek - zaleca Krystyna Barbara Kozłowska.
W przypadku wątpliwości można zadzwonić na ogólnopolską, bezpłatną infolinię Rzecznika Praw Pacjenta 800 – 190 – 590. Dyżurujący pracownicy wyjaśnią wątpliwości, ale także podejmą interwencję w placówce medycznej!
Zgłoś skargę
Na przychodnię, która odmawia realizacji świadczenia, do którego jest zobowiązana w ramach kontraktu z Narodowym Funduszem Zdrowia. - Należy jednak pamiętać, że pracownicy NFZ nie są upoważnieni do oceny decyzji medycznych podejmowanych przez lekarzy w procesie leczenia – tłumaczy Rzecznik Praw Pacjenta.
Jak się zakończyła historia pani Marii?
Pomocy medycznej udzieliła jej jedna z nocnych przychodni w Lublinie.