Brak klimatyzacji w pociągu? Wiemy, jak możesz odzyskać część kosztów podróży

2025-06-16 9:25

Brak klimatyzacji w pociągu to coś więcej niż tylko letnia niedogodność. To realny problem, który potrafi zamienić podróż w kilkugodzinną udrękę, bowiem w dusznych, przegrzanych wagonach trudno o komfort. Co ważne, przewoźnicy kolejowi nie pozostają w takich przypadkach bez winy i właśnie dlatego pasażerowie mają prawo domagać się konkretnych rekompensat. Nie wszyscy jednak o tym wiedzą.

Pociąg PKP Intercity

i

Autor: PKP Intercity, Archiwum prywatne Rekordowe połączenie PKP Intercity.
Lublin SE Google News

Spis treści

  1. Brak klimatyzacji w pociągu. Kiedy można składać reklamację?
  2. Co jeśli klimatyzacja nie działa w pociągu? Złóż reklamację!

Lato to czas wakacyjnych podróży, tym samym pociągi cieszą się wówczas większą popularnością.  Coraz więcej osób wybiera kolej jako wygodną i ekologiczną alternatywę dla samochodu czy samolotu. Wraz ze wzrostem liczby pasażerów rośnie jednak liczba problemów - a jednym z najbardziej dokuczliwych w czasie upałów jest brak sprawnej klimatyzacji. Gdy termometry na zewnątrz pokazują ponad 30°C, podróż w dusznym wagonie potrafi zamienić się w prawdziwe wyzwanie i koszmar. Na szczęście pasażerowie, którzy doświadczyli takiej sytuacji, mogą starać się o rekompensatę.

Brak klimatyzacji w pociągu. Kiedy można składać reklamację?

Podróżowanie w składzie bez sprawnej klimatyzacji - szczególnie podczas upałów - oznacza naruszenie standardów przewozu. PKP Intercity już w zeszłym roku w rozmowie z portalem podroze.onet.pl przyznało, że "dochodzi do awarii klimatyzacji bądź jej wydajność znacznie spada, szczególnie w składach zestawionych ze starszych wagonów". Co jednak można zrobić w takiej sytuacji? Okazuje się, że masz prawo złożyć reklamację na miejscu, online lub pocztą.

Co jeśli klimatyzacja nie działa w pociągu? Złóż reklamację!

Zgodnie z regulaminem pasażer jadący pociągiem kategorii EIC lub IC, w którym klimatyzacja nie działa, może otrzymać bon o wartości 25% ceny biletu, lecz należy pamiętać, że każda sprawa jest rozpatrywana indywidualnie. Najszybciej zrobimy to online, wybierając powód reklamacji i dokładnie opisując całe zdarzenie. PKP Intercity rozpatruje reklamację w ciągu 30 dni od jej otrzymania.

Warto jednak podkreślić, że brak klimatyzacji nie jest podstawą do pełnego zwrotu pieniędzy za bilet, o ile podróż została zrealizowana. Pełny zwrot przysługuje tylko w sytuacji, gdy pasażer zrezygnuje z przejazdu przed odjazdem pociągu albo zdecyduje się przerwać podróż z powodu niedogodnych warunków i nie kontynuuje przejazdu. Jeśli jednak zdecydujemy się dotrwać do celu mimo uciążliwości, jedyną formą rekompensaty będzie bon o wartości 25% ceny biletu.

Nowy rozkład jazdy PKP IC

Sonda
Lubisz podróżować pociągami?
Mandaty za parkowanie na terenie PKP

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki