Które tereny się zmienią?
Projekt planu dotyczy obszaru położonego w centralnej części miasta, na południe od historycznego zespołu zabudowy Starego Miasta, pomiędzy rzeką Bystrzycą, Czerniejówką a torami kolejowymi, w rejonie ulic: Dworcowej, Krochmalnej, 1-go Maja, Al.Zygmuntowskie i Piłsudskiego. Obejmuje obszar o powierzchni ok. 225 ha. Dziś obszar jest w dużym stopniu zurbanizowany, przemysłowo – składowy z zabudową mieszkaniową.
Nowy dworzec
Polecany artykuł:
Nowym elementem wpisanym w projekt planu jest służące całemu miastu Zintegrowane Centrum Komunikacyjne - Lublin Główny, zlokalizowane przy istniejącym Dworcu Głównym PKP. Elementem integrującym dworce będzie tu przestrzeń publiczna placu przeddworcowego dedykowana w szczególności pieszym. W projekcie planu dodatkowo dopuszczono możliwość realizacji pieszego przejścia podziemnego łączącego centrum komunikacyjne z peronami kolejowymi.
Tereny zielone
Dla zachowania powiązań dworców z terenami zielonymi Parku Ludowego, place zorientowano w kierunku północno-zachodnim, a w sąsiedztwie Targów Lublin wyznaczono nową aleję parkową. Ponadto Zintegrowane Centrum Komunikacyjne od strony estakady ul. Lubelskiego Lipca 80' obudowano usługami towarzyszącymi (m.in.: galeria handlowa, hotele, biura, usługi gastronomi, kultury), zespołem wystawowym, a w paśmie nadrzecznym wyznaczono tereny zielone. W dalszej części, pomiędzy al. Piłsudskiego a rzeką Bystrzycą utrzymano jako funkcję dominującą reprezentacyjne tereny usług sportu i rekreacji.
Tereny historyczne i mieszkalne
Polecany artykuł:
Dla terenów w rejonie ulic 1-go Maja i Kunickiego zapisano możliwość realizacji zarówno funkcji mieszkaniowych-wielorodzinnych jak i usługowych. Dla zachowania historycznego charakteru dawnego przedmieścia Piaski zwanego Kazimierzem, by nie zatracić dawnych walorów ulicy miejskiej, w planie wskazano, gdzie w parterach budynków muszą znaleźć się usługi. Nakazano zachowanie m.in. historycznej linii zabudowy. Oprócz tego w pierzei ulic 1-go Maja oraz Kunickiego wprowadzono ograniczenia wysokościowe nawiązujące do obecnych gabarytów budynków.
Trakt komunikacyjny
Zgodnie ze wskazaniami zapisanymi w studium, w planie przewiduje się kontynuację ul. Lubelskiego Lipca 80' (tzw. „Trasa Zielona”) w stronę zachodnią do skrzyżowania z ul. Krochmalną i Diamentową w klasie drogi głównej ruchu przyspieszonego. Przewidziano także teren pod nowe połączenia komunikacyjne na osi północ-południe, jedno z nich w rejonie ul. Włościańskiej, natomiast drugie w rejonie ul. Stadionowej.
Nowe mieszkania
Pomiędzy ul. Stadionową, Krochmalną a Lubelskiego Lipca 80' wyznaczono miejsce dla nowej miejskiej zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej z usługami w parterach, jak również tereny usługowe. Z uwagi na sąsiedztwo obiektów objętych ochroną konserwatorską wskaźniki zagospodarowania terenu dla nowej zabudowy odpowiednio ograniczono, by harmonijnie wpisała się w zastany kontekst historyczny. Dla obsługi obszaru wprowadzono nowy układ komunikacyjny w parametrach, które pozwalają na realizację zadrzewionej alei śródmiejskiej. Na projektowaną aleję naniesiono przestrzeń publiczną w formie placu, z którego kładka lub przejście podziemne pozwala bezkolizyjnie przemieszczać się pieszym i rowerzystom przez przedłużenie ul. Lubelskiego lipca 80' (tzw. „Trasa Zielona”) w kierunku terenów zielonych i sportowo-rekreacyjnych położonych wzdłuż rzeki Bystrzycy.
ZOBACZ TEŻ >>> Najtańsze atrakcje w Lublinie. Gdzie się bawić i nie wydawać za dużo pieniędzy?
Natomiast obszar pomiędzy ul. Krochmalną a linią kolejową ma być przeznaczony pod usługi, obiekty produkcyjne oraz usługi z dopuszczeniem zajezdni autobusowej.
Projekt dostępny jest na stronach internetowych Biuletynu Informacji Publicznej UM Lublin w zakładce "planowanie przestrzenne".