Określenie własnych oczekiwań
Podczas rozmowy o awansie nie ma nic gorszego niż brak świadomości tego, czego oczekujemy. Warto wówczas dużo wcześniej określić swoje położenie w firmie i ułożyć sobie listę oczekiwań względem swojego stanowiska pracy. Powinniśmy brać pod uwagę zwłaszcza możliwości rozwojowe. Pomocne może nam być już ogłoszenie pracy zamieszczane np. na portalu Pracuj.pl, w którym pracodawca powinien jasno i klarownie wyznaczyć ścieżkę kariery na danym stanowisku. Jeśli nie ma przeciwwskazań, powinniśmy nią podążać zgodnie z założeniami układu hierarchicznego w danym przedsiębiorstwie.
Wybranie odpowiedniego momentu
Rozmowa o awansie powinna być zaplanowana, aby jej przebieg nie kolidował z innymi wydarzeniami w firmie. Najlepiej, aby odbyła się w dni, który nie sąsiaduje z żadnym z ważnych dat dla przedsiębiorstwa, jak i dni ustawowo wolnych od pracy. Unikniemy wówczas sytuacji, w której rozmawiający będą rozprężeni zbliżającymi się wydarzeniami. Ponadto, powinniśmy trzymać się ustalonej daty, co jakiś czas przypominając się pracodawcy. W wielu firmach nadal bowiem tego typu rozmowy są przesuwane na nieistniejące terminy z wielu, często absurdalnych powodów. Pamiętajmy jednak o kulturze biznesowej i fakcie, iż awans nam przysługuje, jednak pracodawca nie jest zobligowany do przyznania go.
Nakreśl właściwe argumenty
Podstawą rozmowy o awansie jest unikanie roszczeń i budowanie swojej pozycji na zasługach. Warto przed takim spotkaniem rozpisać sobie rzeczy, które udało nam się osiągnąć na danym stanowisku. Wówczas pracodawca o wiele chętniej i szybciej doceni Twój profesjonalizm i zaangażowanie w rozwój firmy. Musimy jednak pamiętać, iż możemy spotkać się z odmową, na którą również powinniśmy być przygotowani. W takich przypadkach warto zapytać o rzeczywistych możliwościach rozwojowych. Może się bowiem okazać, iż nasze argumenty nic nie dadzą nawet po kilku latach rzetelnej i pilnej pracy. Wówczas należy zastanowić się nad rezygnacją z danego stanowiska.
Artykuł sponsorowany