Miasto rozpoczyna prace nad uchwałą regulującą reklamowanie się. Pomoże to określić liczbę i dopuszczalne rozmiary nośników reklamowych, rodzaje materiałów. Głównym celem będzie uporządkowanie Śródmieścia i Starego Miasta, które są wizytówką Lublina.
- Ustawa krajobrazowa uposaża miasta w narzędzia, których do tej pory nie mieliśmy – mówi Krzysztof Żuk, prezydent Lublina. - Przestrzeń publiczna jest w tej chwili mocno zdewastowana przez nadmiar nośników z informacjami, które nie zawsze są dobrze wkomponowane w otoczenie.
Polecany artykuł:
Uchwała dodatkowo wydzieli miasto na strefy. Zostaną określone szczegółowe miejsca lokalizacji reklam na elewacjach budynków i ich maksymalna powierzchnia. Ogólnopolska ustawa krajobrazowa dopuszcza wprowadzenie opłat i kar za bezprawne umieszczanie reklam.
- Będziemy chcieli określić jakie rodzaje reklam będzie można umieszczać w mieście – mówi Hubert Mącik, Miejski Konserwator Zabytków. - Zależy nam na ograniczeniu ich obecności na terenie zabytkowego zespołu Starego Miasta i Śródmieścia Lublina, a także ograniczenia ich liczby wzdłuż głównych ciągów komunikacyjnych.
Ile będzie kosztowała reklama?
Maksymalna opłata przewidziana przez ustawę to 2,50 zł dziennie od nośnika bądź powierzchni, czyli 20 gr od m2. Karą za niewłaściwe umieszczenie reklamy jest 40-krotność opłaty.
Dotychczas skorzystanie z narzędzi wprowadzonych ustawą deklarowały m.in. Warszawa, Łódź, Poznań i Rzeszów.